Lite funderingar angående skolmaten

Vilket krångel det är, det här med Skolmatspengarna! Folk klagar på hög skatt i sverige, men förstå vilka förmåner det finns i sverige. Som te x skolmat. Gratis.
Sverige, Finland och Estland är unika i världen genom att erbjuda lagad och gratis skolmat till alla elever i grundskolan.
Jag läste någonstans att i sverige kostar skolmaten mellan 6-9 kronor per barn. Det låter ju himla billigt. Kan det stämma?

Vi betalar £1.80 per dag för Lewis skollunch. I skolan där jag jobbar kostar det £1.90 och ska gå upp till £2 (21.40kr) per dag.

Man kan ju bestämma att sitt/sina barn ska ha "Packed Lunch", men det skulle jag personligen aldrig välja. (Lewis gillar ju inte smörgåsar så vad skulle man då lägga ner?)

Föräldrarna ska betala en vecka i förväg, men många gör inte det! Vi som skola kan inte låta barnen gå utan mat, så då får de ett mål skolmat, och sedan får jag ringa till föräldrarna och be dom komma in och betala på kontoret.
Jag har ca ett 20-tal kuvert med kontanter i varje dag, och ännu mer på måndagar. Sedan sitter jag där och skriver in på datorn vilka som betalat och hur mycket. Det verkar bara så...
...så typiskt ENGELSKT! De har ju alltid gjort så, så varför ändra på systemet?
Vafan? Kan de inte fixa så att föräldrar betalar in pengarna på ett konto. Eller kan man inte betala lite mer i skatt?
Som det är nu, så byter föräldrarna från "packed lunch" till "School Dinner" lite hux flux. Det är ju konstigt att mattanterna lyckas få tillräckligt med mat lagad varje dag.
I bland blir jag bara så frustrerad på bristen på logik i detta land.
Kanske skulle jag sluta klaga. Det är trots allt skolmatspengarna som jag jobbar med, och utan det fenomenet vore jag utan jobb...

..ok. Nog klagat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0