Den man älskar trotsar man

Har just setat och läst en artikel på Vi Föräldrar som handlar om 2-3 åringar och trotset. Man kan ju känna sig misslyckad som förälder ibland när han inte lyssnar och bara vill göra som jag inte vill. Det var en intressant artikel ialla fall. Den kan ni läsa här
Ett utdrag:
"
Såväl Malin Alfvén som Kristina Hofsten gillar tjat som en del av uppfostran. Barnen lyssnar, fast det inte verkar så. Att innebörden gått in visar sig när barnet är i andra miljöer än hemma. Din lilltjej kan vara ett mönsterbarn på förskolan och en riktig trollunge hemma.
- Vill du veta hur ditt barn egentligen är, så iaktta barnet utanför hemmet, råder Malin Alfvén. Resultatet av er fostran syns då..."

Det var ju skönt att höra, för när han är på dagis är han visst hur duktig som helst. Han leker snällt, ber personalen snällt med "please" om han vill något, lägger sig ner på en madrass och sover när de säger åt honom och äter upp all maten sittande på stolen!


Jag och Brian kan ju ta att han sitter och säger "Disgusting" "äckligt" om maten och att han vill sitta framför TVn och äta. Han lägger sig ALDRIG när vi ber honom. Sovdags betyder LEKDAGS för Lewis här hemma. Vill han ha något så skriker han oftast vad det är han vill.
Trollunge hemma - jo, det är han nog. Min lille goa trollunge som trotsar för att han vet att vi älskar honom och han känner sig trygg.
Trollunge som också pussas och kramas och vill gosa mycket. Jag vill aldrig att han ändrar sig. Förutom trotset förstås...

Två dagar i rad nu så har han ialla fall INTE gråtit när jag lämnat honom på dagis! Det känns helt underbart. I torsdags log han åt mig i fönstret när jag gick. Trodde knappt det var sant.
I fredags satt 4-5 äldre barn i läshörnan, och när de fick syn på Lewis skrek dom: "Lewis is here! LEWIS LEWIS". Det var en så fin känsla att se att han är omtyckt av barnen. Han gav mig en puss och gick till sina nya kamrater för att leka. "Mamma kommer sen" säger han ofta. Och så är det ju. Mamma kommer ju alltid sen.

Idag ska det bli sol har jag bestämt. Då ska vi till Hampstead Heath och Lewis ska få leka i sanden och bada.

Kommentarer
Postat av: Mormor/mamma

Hoppas ni fick en härlig dag i Hampstead,så underbart att lillsnutte funnit sig till rätta på dagiset.Vi åt lite kräftor här igår med Nina,Marra,mormor och morfar,fint väder så vi kunde sitta ute.Nu tittar väl Brian på friidrotten liksom Kurt.Många pussar och kramar Momo.

2009-08-16 @ 17:46:47
Postat av: Pia

Vad mysigt att läsa din blogg. Fick just adressen av S. Några kanonlästips ang. barn. är Jesper Juuls böcker "Ditt kompetenta barn" och "Livet i familjen". Juul är dansk barnpsykolog och familjeterapeut. Hans böcker handlar om hur vi föräldrar har möjlighet att utvecklas tillsammans med våra barn! och bygger på teserna att alla barn "bara" vill bli älskade och sedda precis som de är och att vi som föräldrar "bara" ska vara oss själva... Låter ju självklart och enkelt, men är inte alltid det, eller hur!? Man kan googla på Juuls namn och få lite info via nätet. Massor av kramar från en gammal (hjälp, vi är ju snart 40) erfaren trebarnsmorsa. Pia i E-tuna

2009-08-18 @ 11:52:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0