Beslutsångest som heter duga

Lewis har riktiga problem att ta beslut. Inget konstigt alls. Han är ju bara 2 år!
Det spelar ingen roll vad det är som han har svårt att besluta sig för, han blir lika ledsen och arg varje gång han väljer. "Vill du ha t-shirten med Monstertruck på idag? Eller Ben 10 tröjan?" säger jag och tycker att jag är jättepedagogisk som låter honom välja och på så sätt ska han bli nöjd och glad med val av tröja. Det har man ju läst, att inte JAG som föräldrer ska välja åt honom för är det klart att det blir motstånd och tårar som kan leda till värsta utbrott.
Så han säger "Monstertruck". Ok, bra "ta på dig den, då" Då börjas det "NEEEJ! Inte monstertruck!" Gråt och skrik. "Ok, så ta Ben 10 tröjan". "NEEEEEJ! - Monstertruck-tröjan!"
Han står och grinar och pekar än på sin blå t-shirt och än på den svarta.
Vi tar den blå, och han gråter tills han glömmer bort det. När det är dags att åka till dagis och jag frågar om han vill ha sina crocssandaler eller sandalerna mormor köpte, så börjar det om igen. Samma visa. Sedan är han ledsen hela 10 minuter i bilen tills vi kommer fram till dagis. Då har han helt glömt bort dilemmat om sandaler och han är ju faktiskt helnöjd med sitt val.
Jag tänkte att jag kanske skulle sluta ge honom ett val, och välja åt honom så jag slipper det här skriket och alla utbrott, men han ska väl lära sig att välja. Han måste ju lära sig att om man väljer så måste man stå för sitt val och man kan inte få ALLT här i världen.

åh, vad jag känner mig trött. Ingen har väl påstått att barnuppfostran var lätt...


Kommentarer
Postat av: Mamma/Mormor



Tror inte han är så gammal att han kan välja själv,det är nog lika bra du lägger fram ett alternativ till Lewis själv säger till om nåt annat.Ha tålamod med honom, det är bara bra att ha en egen vilja.Kramar Mamma

2010-06-10 @ 20:37:30
Postat av: Sune

Håller med mormor, Lewis är för liten för att börja välja själv. Det blir nog lugnar om du tar fram det han ska ha på sig. Lycka till med barnuppfostran, Kajsi. Kramar Sune

2010-06-14 @ 08:25:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0